Stakeholder management
Betekenisvolle dialoog
Mensenrechten gaan over mensen. Een organisatie kan veel belanghebbenden hebben, waaronder werknemers, gemeenschappen, leveranciers en hun werknemers, klanten en consumenten. Het is cruciaal om vast te stellen wie belangrijke stakeholders zijn. Volgens de internationale richtlijnen en wetgeving moet een bedrijf een zinvolle dialoog voeren met belanghebbenden, vooral met degenen die mogelijk invloed ondervinden van het bedrijf. Dit kan een uitdaging zijn voor bedrijven met wereldwijde toeleveringsketens en waardeketens. Hoe ga je bijvoorbeeld de dialoog aan met werknemers in toeleveringsketens of met klanten, als klanten bedrijven zijn?
Hoe ondersteunen we onze klanten?
Human Rights@Work helpt bedrijven niet alleen bij het identificeren van stakeholders, maar ondersteunt ook bij het ontwikkelen van cruciale relaties, bemiddelt en organiseert bijeenkomsten met stakeholders.
Om mensenrechtenrisico’s te identificeren en aan te pakken, is het cruciaal om een zinvolle dialoog te ontwikkelen, zodat de juiste prioriteiten worden gesteld en oplossingen worden ontwikkeld.
We ontwikkelen een plan voor zinvolle betrokkenheid en ondersteuning bij de implementatie.
Samen met onze partners gebruiken we tools en methodologieën om belanghebbenden op afstand en hun vertegenwoordigers te betrekken.
Voordelen van een zinvolle dialoog met belanghebbenden
- Ontwikkelt cruciale relaties
- Dient als een mechanisme voor vroegtijdige waarschuwing door de zorgen van belanghebbenden te kennen
- Dialoog met leveranciers en klanten over mensenrechten voegt waarde toe aan de relaties
- Creëert begrip voor de lokale context
Creëert een beter begrip van de groepen die risico lopen
NGO’s hebben vaak belangrijke kennis en informatie over ernstige mensenrechtenrisico’s
Door belanghebbenden in een vroeg stadium bij je reis te betrekken, creëer je waardering en begrip voor het bedrijf.